Simposi internacional "Noves perspectives per l'estudi de la cultura medieval" (3-4 o

18/9/13 .- Institución Milá y Fontanals

II SIMPOSI INTERNACIONAL DEL GRUP DE RECERCA LAIREM
"NOVES PERSPECTIVES PER L'ESTUDI DE LA CULTURA MEDIEVAL"
UNIVERSITAT ROVIRA I VIRGILI (TARRAGONA)
3 I 4 D'OCTUBRE DE 2013


Quan el 1977 Régine Pernoud va escriure el sucós assaig Pour en finir avec le Moyen Âge, pretenia rehabilitar davant els ulls del gran públic una època que seguia gaudint de
mala fama, i ho feia desmuntant un castell de cartes que amb el temps s’havia transformat
en un sòlid castell (medieval) de carreus ben treballats, merlets, i per descomptat oli roent.
El mateix objectiu tenien uns anys després Jacques Le Goff (À la recherche du Moyen Âge) o
Jacques Heers (Le Moyen Âge, une imposture traduït al castellà com La invención de la Edad Media). Data de fa relativament poc una operació editorial/mediàtica molt discutida (i
discutible): el 2010 Umberto Eco editava a Itàlia Il Medioevo, una obra coral en 12 volums distribuïts als quioscos. D’altra banda, actualment, proliferen les pàgines web, els blogs, les bases de dades en línia, les revistes digitals, que permeten l’accés obert, a vegades caòtic i en
ocasions compulsiu, a les imatges que ens arriben des d’aquesta edat mitjana rehabilitada.
Així, savis i aficionats d’aquest període s’atreveixen a muntar cadenes genètiques d’imatges
per explicar conceptes, idees o obres que representen tota la complexitat d’aquesta època.
Com podem abraçar i utilitzar tota la informació que tenim a l’abast per escriure una
història de la creació artística i literària medieval que s’alliberi dels clixés historicistes,
formalistes, sense degenerar en una banal recollida de dades, en descripcions més o menys
encertades d’allò que tenim al davant, o pitjor encara, en rocambolescos maridatges entre
l’antic i el modern? Com podem combinar la metodologia de la investigació tradicional amb
la possibilitat d’accedir a aquesta immensa quantitat de dades que fa només alguns anys era
impensable?

P r o g r a m a

PRIMERA JORNADA: 3 d’octubre de 2013, dijous. Lloc: Saló de Graus de la Facultat de Lletres. Universitat Rovira i Virgili de TARRAGONA (URV).
9,30–10h.: Inauguració de la Jornada, a càrrec de Josep Sànchez Cervelló, Degà de la Facultat de Lletres i Jordi Ginebra Serrabou, Director del Departrament de Filologia
Catalana. Presentació dels objectius i participants del Simposi: Francesc MASSIP (Universitat Rovira i Virgili), coordinador del Grup de Recerca SGR 258 LAiREM.
President de Sessió: Donatella Siviero
10,00–10,45h.: Para no acabar con la Edad Media: reflexiones sobre historia del arte medieval, cultura
visual y la Red a càrrec de Licia Buttà (URV).
10,45–11,30h.: Sagrat i profà a l'art medieval. Noves vies d'estudi a càrrec de Daniel Rico Camps
(Universitat Autònoma de Barcelona, UAB).
11,30–11,50h.: Pausa
President de Sessió: Daniel Rico
11,50–12,35h.: La invención del teatro y de la escena antigua en el Medioevo: para una relectura de la
iconografía terenciana a càrrec de Sandra Pietrini (Università degli Studi di Trento).
12,35–13,20h.: Los set gotxs recomptarem del Llibre Vermell de Montserrat a càrrec de
Maricarmen Gómez Muntané (UAB).
Dinar
President de Sessió: Camilo Fernández Valdehorras
16,00–16,45h.: La construcción de la santidad y el discurso visionario: un proyecto de investigación
interdisciplinar a càrrec de Rebeca Sanmartín Bastida (Universidad Complutense de Madrid).
16,45–17,30h.: Nuevas perspectivas para la construcción del femenino social en la Edad Media a càrrec
d’Almudena Blasco Vallés (UAB).
17,30–17,50h.: Pausa
President de Sessió: Almudena Blasco
17,50–18,35h.: Els personatges femenins en les consuetes mallorquines (Ms. 1139, Biblioteca de
Catalunya) a càrrec de Lenke Kovács (Universität Bremen).
18,35–19,20h.: Miradas al “espectáculo trobadoresco áulico” de Alfonso X (1252-1284) en el
speculum de los códices historiados de las Cantigas de Santa María (CSM) como summa artis
medievalis a càrrec de Camilo Fernández Valdehorras (Universitat de Barcelona).

SEGONA JORNADA: 4 d’octubre de 2013, divendres. Lloc: Saló de Graus de la Facultat de Lletres. Universitat Rovira i Virgili de TARRAGONA.
President de Sessió: Lícia Buttà
9,15–10h.: Desficcionalización e invención de mundos en la narrativa medieval de área ibérica a càrrec
de Donatella Siviero (Università di Messina).
10,00–10,45h.: Noves perspectives per l’estudi del teatre medieval: el material etnogràfic en la llarga Edat
Mitjana a càrrec de Francesc Massip (URV).
10,45–11,30h.: La transmisión de los textos y las vías de las imágenes: un recorrido divergente a càrrec
de Marco Piccat (Università di Trieste).
11,30–11,50h.: Pausa
President de Sessió: Maricarme Gómez Muntané
11,50–12,35h.: La melodía del Exultet iam angelica en la Cataluña medieval a càrrec de
Kathleen Nelson (Universitat de Sydney, Australia).
12,35–13,20h.: Una fiesta de locos medieval en un manuscrito tardío del México independiente Oscar-
Armando García Gutiérrez (Universidad Nacional Autónoma de México, Mèxic D.F.).
Dinar
President de Sessió: Francesc Massip
16,00–16,45h.: Algunes consideracions sobre La Faula de Guillem de Torroella a càrrec de Llívia
Palliso Alentorn (URV).
16,45–17,30h.: La pell de l’onso: la disfressa prohibida per Eloi Ysàs Trias (URV)
17,30–17,50h.: Pausa
17,50–18,35h.: Taula Rodona Noves perspectives per l’estudi de la cultura medieval. Tots els
ponents.
18,35h.-19,45h.: Reunió del LAiREM.

Noticias relacionadas

Comenta la noticia desde Facebook

Comentarios

No hay comentarios.

Para escribir un comentario es necesario entrar (si ya es usuario registrado) o registrarse